מאת זיו דסקלו *
בישראל, בימים אלו, נראה כאילו כל אדם שלישי שאתם מכירים מושקע בכמה מיזמי אינטרנט מבטיחים וכל שבוע אתם פוגשים יזמים חדשים שמטרתם לייצר את החברה המבטיחה החדשה.
מפתה מאוד להיסחף אחר התלהבות אותם יזמים והאפשרויות המבטיחות שהם משדרים, אבל עצתי היא לעצור לרגע לפני שרצים קדימה ומשקיעים כספים באותם מיזמים, ולבחון ראשית כמה נקודות חשובות בהקשר לאותן השקעות.
1) בצע השקעות בתחומים אותם אתה מכיר
אחת הדרכים הטובות ביותר למזעור סיכונים הינה הבנה והכרה של השוק בו פועל המיזם.
מרבית המיזמים האינטרנטיים קשורים גם לשווקים בעולם האמיתי, הכרות עם אותם שווקים תיתן לך תחושה טובה יותר בהערכת תחזית ההצלחה העסקית והכלכלית של המיזם.
זכור לוודא שהעסק יכול לגדול באותו שוק לרמה שאתה, כמשקיע, תראה החזר נאה על השקעתך.
2) בחן את הרקע של היזמים
השכלתם, ניסיונם בפרויקטים דומים בעבר, כמה הם מכירים את שוק היעד בעברם, כמה זמן הם כבר עובדים ביחד לפני הקמת המיזם, עד כמה הם היו מעורבים בעברם במיזמים אינטרנטים ומה הערך הספציפי שכל יזם מביא לפעילות.
היזמים הם המרכיב הקריטי ביותר במיזם, יותר חשוב שיהיו האנשים הנכונים בתפקיד הנכון מכל אלמנט אחר, משום שאם הם יגלו שיש בעיה במוצר או בהתאמתו לשוק לאורך הדרך, הם יוכלו לעשות את ההתאמות הנדרשות כדי לתקן זאת ולהוביל את המיזם קדימה.
3) הבן את היתרון היחסי של הפתרון אותו המיזם מציע
חשוב לדעת עד כמה ביכולת המיזם לשמור על אותו יתרון תחרותי לאורך זמן מול חברות אחרות בשוק.
בחן יתרונות תחרותיים מתמשכים כגון פטנטים, ידע יחודי סודי וקשרים עמוקים ללקוחות גדולים אל מול היכולת של מתחרים פוטנציאלים להתמודד מול יתרונות אלו בהצלחה.
התחרות למיזמים אינטרנטים יכולה לבוא מכל מקום בעולם ולכן מרבית היתרונות שמתקיימים בשוק המקומי לא תקפים למיזמים אינטרנטים.
4) בחן את אסטרטגיית יצירת ההכנסות של החברה
וודא שהחברה אכן מסוגלת להפיק רווחים שוטפים וכן יש לה יכולות להגדיל רווחים אלו בצורה שוטפת, תוך השקעת פחות ופחות כסף בעבור כל שקל נוסף שניכנס לחברה לאורך זמן.
עליך להשתכנע שהשוק הפוטנציאלי גדול מספיק כדי לאפשר גידול זה, וודא שהלקוחות הפוטנציאלים אכן יהיו מוכנים לשלם לחברה אינטרנטית במהותה עבור השרות.
5) בחן את המתחרים
מה הם מציעים, מה נקודות החולשה שלהם שהמיזם פותר עבור הלקוחות הפוטנציאלים ועד כמה קשה למתחרים יהיה לתת את אותם פתרונות.
וודא שהצוות קשוב למשוב מלקוחות באופן תמידי כדי לוודע שהם באמת מפתחים את המוצר שהלקוחות רוצים ולא את מה שהם חושבים שהלקוחות ירצו.
בחן את כל מנגנוני המשוב החוזר האישיים ואלו המשולבים כחלק מפלטפורמט התוכנה של המיזם.
6) בחן את הנתונים הפיננסים
תחזית לחמש שנים קדימה היא כמעט בלתי אפשרית, אבל לפחות הבן כיצד נראית הדרך לייצר את אותם הכנסות, כמה כסף יידרש לכל שלב.
וודא שהתוכנית גידול ורווחים מבחינה פיננסית הגיונית, וודא גם שמספיק כסף מוקצה לשיווק, סעיף הוצאות זה הוא המרכזי ביותר בחברות אינטרנט.
7) בחן את אופן השימוש בכספי ההשקעה
למד על מה כספים מוצאים וכמה כסף מוצא על כל סעיף, וזאת כדי לוודא שהשימוש בכספי ההשקעה יהיה אופטימלי וחסכני תוך ניצול יתרונות העובדה שהמיזם הוא אינטרנטי.
8) בחן את המסמכים המשפטיים
חוזי ההקמה, חוזי ההעסקה, מבנה משפטי והבן את רמת המעורבות של המשקיעים האחרים, חברי ההנהלה ויועצים שיווק ופיתוח אינטרנטים נוספים הקשורים למיזם והתגמול אותם הם מקבלים עבור מעורבותם.
לסיכום
כמשקיע פוטנציאלי בחברת אינטרנט אתה אומנם לרוב פועל מתוך תחושת בטן, אבל עליך לעצור תמיד ולשאול את עצמך האם המיזם עונה על צורך עסקי אמיתי והאם הלקוחות הפוטנציאלים של המיזם יהיו מוכנים לשלם מספיק עבור השרות/המוצר לאורך זמן, באופן שיצדיק את כלל עלות פיתוח המיזם וההשקעות הנדרשות בשיווקו ותפעול החברה כולה, תוך הותרת רווח נאה לבעלי המניות המושקעים בחברה.
* הכותב הינו מיסד WiseImpact, חברה בינלאומית מובילה לאופטימיזציה של מנועי חיפוש (SEO) וייעוץ לשיווק אינטרנטי.
בעברו, ייסד ושימש כשותף מנהל של קרנות הון הסיכון MediSeed ו eXeed, שהתמקדו בהשקעות בחברות צעירות בשלבים המוקדמים.
הקרנות השקיעו בלמעלה מ 30 חברות הי טק מוצלחות, זיו נבחר ע"י העיתון הכלכלי גלובס לאחד מעשרת האנשים המשפיעים ביותר בתעשיית הון הסיכון בישראל.
Leave a Reply