"איך זה שאתה מדבר על הצלחה ויזמות ואתה לא מביע דעתך על שיווק רשתי?"
נשאלתי לאחרונה מספר פעמים מה דעתי על שיווק רשתי, והאם אני ממליץ להצטרף לחברה זו או אחרת בתחום השיווק הרשתי.
ראשית חשוב לציין שאיני קשור לשום חברת שיווק רשתי, ואין לי אינטרס גלוי או סמוי בנושא זה.
שנית, מה שאביע כאן זוהי דעתי האישית בלבד, ואני יודע שחלק לא מבוטל מחברי הקהילה שלי פעילים בתחום השיווק הרשתי, אקווה שאף אחד מהם לא יכעס על חלק מהדברים שארשום כאן.
מהו בעצם שיווק רשתי או שיווק רב שכבתי (שר"ש)?
זוהי שיטת שיווק שבה יצרן/נותן שירות מעניק לכל לקוח גם זיכיון למכור את המוצרים שלו ובנוסף לגייס זכיינים נוספים תחתיו, תמורת עמלות.
אלו מצידם מגייסים לקוחות וגם נותנים להם זיכיון למכור את המוצרים ולגייס זכיינים תחתיהם, וכן הלאה.
כך נוצרת למעשה רשת בעלת שכבות רבות, שכל שכבה למטה גדולה מזו שמעליה וכו' (לכן לעתים משווים שיטת שיווק זו עם משחקי "הפירמידה" שהינם בלתי-חוקיים).
אנסה למנות בקצרה את היתרונות והחסרונות לדעתי, לעזרת כל מי ששוקל להיכנס לתחום.
חסרונות השיווק הרשתי:
לתפיסתי, כדי שיהיה לך עסק אמיתי, אתה צריך מוצר משלך. דהיינו, להיות היצרן או נותן השירותים.
בשר"ש, כיוון שאינך מייצר למעשה דבר, אתה בעצם מקדם את העסק של מישהו אחר.
אולי שווה לך להשקיע את הזמן בלפתח משהו משלך?
בשר"ש אתה המוצר המרכזי של העסק שלך. זה אומר שתוכל להצליח בגדול רק אם אתה מותג, מנהיג – אחד כזה שאנשים נוהים אחריו – או שהצלחת לגייס תחתיך אחד או יותר כאלו.
אם לא יקרו אף אחד מהשניים, אל תצפה לגדולות ונצורות מבחינה כספית.
אתה תלוי במוצר של החברה עצמה. אם החברה מפסיקה לפעול, או שהביקוש למוצר יורד והוא נהיה לא רלבנטי, עסק השר"ש שלך עלול להתמוטט בלי שתהיה לך כל שליטה על כך.
עוד חיסרון לדעתי הינו שבמקום להציע את נפלאות המוצר, אתה עלול למצוא עצמך מציע את ההזדמנות העסקית.
כך המוצר הופך להיות רק "תירוץ" או "דמי זיכיון" בשביל להצטרף להזדמנות העסקית.
זה אגב גורם להרבה אנשים לראות בשר"ש פירמידה לכל דבר.
חיסרון נוסף הוא שצריך לפתח עור של פיל לכל האנשים שיגידו לך "לא". צא מנקודת הנחה כי יהיו הרבה כאלו. זה חלק מהמשחק. אם אתה רגיש מדי לעמוד בכך, אל תיכנס לזה.
עוד משהו שאחדים יראו כחיסרון – אין פה כסף קל. יש לעבוד חכם, יסודי והכי חשוב שיטתי ולהשתפר כל הזמן כדי להגדיל את חברי הרשת, לשמר את הטובים ולטפח אותם.
יתרונות השיווק הרשתי:
אפשרות להיכנס לעולם העסקים עם השקעה כספית זניחה יחסית.
בדרך-כלל החברות והסוכנים המובילים בהן נותנים הכשרה, ליווי ותמיכה ובחינם.
הזדמנות ללמוד המון על שיווק, מכירות, ניהול משא ומתן וסגירת עסקאות.
יצירת רשת קשרים עם אנשים שרוצים להתפתח ולהתקדם כמוך – זוהי סביבה טובה לצמיחה והעצמה אישית ועסקית.
אם עובדים חכם ובצורה שיטתית אפשר בהחלט להרוויח סכומים שאולי נראים לך "דמיוניים".
חלק גדול מהעשייה הינו כיפי, חווייתי והכל באריזה של שמחה ואיכות חיים. גם אם לא תעשה כסף, סביר להניח שהנאה וחוויות לא יחסרו לך. וגם זה לא מעט 🙂
לסיכום:
לפני שאתה נכנס לשיווק רשתי, תגדיר לעצמך למה אתה נכנס ומהן הציפיות שלך.
בנוסף להכרת המוצר ותכנית התגמול, לא פחות חשוב לראות את האנשים המובילים שתעבוד איתם ואת תכנית הליווי, ההכשרה והתמיכה שהינך צפוי לקבל.
חשוב מאוד לא לשגות באשליות ולהתכונן להתאמץ, אין בשר"ש כסף קל.
השר"ש הוא בית-ספר טוב. זה לא ממש עסק משלך אבל זה יכול להיות מבוא נהדר לעולם העסקים.
רוב המצטרפים לא מרוויחים בשיווק הרשתי כסף, אך חלקם הגדול נהנה וצובר חברים חדשים וחוויות.
אשמח לקרוא את דעתכם ותגובותיכם כאן למטה.
כדי לקבל טיפים נוספים, אני ממליץ לך להצטרף אליי בפייסבוק >>
מעולה אבל הערה קטנה.. זה שהמוצר לא שלך זה לא אומר שאין לך עסק. בדיוק כמו בקניית זיכיון לרשת מזון למשל, אתה מקבל עסק לכל דבר ועניין, פלוס האפשות ליצור רשת סניפים משלך.
אפשר לומר שהעסק שלך הוא עסק שנותן שירותי שיווק זה כן
יחד עם זאת עדיין יש את עניין התלות המשמעותית בחברה
הגדרת את הדברים בצורה מדויקת!!
תודה על הפרגון אבי 🙂
שי תיארת את זה בדיוק רב ובפרטנות,
תודה על הפרגון יוסי 🙂