אחד המכשולים העיקריים העומדים בפני יזמים רבים הוא גיוס כספים למיזם.
בהתחשב באמרה הישנה כי אתה מקבל רק הזדמנות אחת כדי לעשות רושם ראשוני, זה חיוני עבור יזם להציג את המיזם למשקיע הפוטנציאלי בצורה ברורה ומושכת כבר בהתחלה.
להלן הנושאים העיקריים אשר יזם צריך להציג בפני משקיע פוטנציאלי הן בתוכנית עסקית ובמצגת למשקיע.
חדשנות
הפואנטה העיקרית ביזמות הינה חדשנות. אתה צריך לעשות משהו שאף אחד אחר לא עושה, או לעשות את זה יותר טוב או יותר יעיל מכל אחד אחר בענף.
זה ייצור סיבה משכנעת עבור המשקיע לעשות איתך עסקים. אם הרעיון שלך הוא מורכב, יש לזכור כי המשקיעים יעדיפו שלא להשקיע במשהו שהם לא מבינים.
בתוכנית העסקית שלך וגם במצגת למשקיע, אתה צריך לתאר מה שאתה עושה במונחים ובשפה של הדיוטות, והאופן האידיאלי ביותר הינו במשפט יחיד!
צורך שוק
חדשנות לבדה אינה מספיקה. חייב להיות שוק למוצר או לשירות שלך. לכל הפחות, עליך לזהות את שוק היעד שלך או נישה (לא את התעשייה כולה).
עליך להיות מסוגל לתאר את הלקוח האידיאלי ולהסביר איך תוכלו לעזור לו להשיג מטרה, לפתור בעיה או לספק צורך.
העדיף ביותר זה להמחיש את השוק הפוטנציאלי למשקיע בכך שכבר עשית מכירה של המוצר או השירות, או לפחות יש בידך הזמנת רכש כלשהיא.
מודל כלכלי
לאחר מוצר או שירות בעלי אופי חדשני ואשר יש לו שוק מספק שתיים מתוך שלוש הדרישות הבסיסיות עבור מיזם חדש.
הדרישה השלישית היא לבנות מודל כלכלי איתן המציג רווחיות נאותה ומבהיר את ההחזר על ההשקעה.
יצירת ערך עבור הלקוחות שלך ובהתאמה גם יצירת ערך עבור עצמך בצורה של רווח היא הכרחית, אלא אם כן המיזם אינו מיועד למטרות רווח!
חשוב: כאשר בונים את המודל הכלכלי, עליך לכלול את כל העלויות הכרוכות באספקת המוצר או השירות שלך.
יתרון תחרותי
בלי יתרון תחרותי, העסק שלך יהיה במאבק הישרדות תמידי. יתרונות תחרותיים לדוגמא הינם:
- אסטרטגיה של מנהיגות בעלויות, בכך שמציעים את אותן תועלות כמו המתחרים במחיר נמוך יותר (בסיכון שזה ייתפס כבעל איכות ירודה);
- אסטרטגיה של בידול והבחנה, על ידי טיפוח והצעת יתרונות ספציפיים על המתחרים כגון, איכות, שירות, גמישות או נוחות;
- או אסטרטגיית המיקוד, על ידי התמקדות בנישה קטנה, אך רווחית, בשוק.
חשוב לדעת: להיות הראשון בשוק זה בדרך כלל לא יתרון תחרותי מספיק כדי למשוך משקיעים.
חסמי כניסה
חסם כניסה הוא כל מכשול שמקשה להיכנס לתעשייה נתונה או לשוק.
אם חסמי הכניסה נמוכים, קיים סיכון של המתחרים לגנוב את נתח השוק של עסק זה, כך שבתחילה הוא יהיה מצליח אך בהמשך עלול להיהפך לכושל.
דוגמאות של חסמי כניסה גבוהים כוללים ההון הנדרש להקמה, תקנות ממשלתיות מחמירות, הסכמי בלעדיות עם ספקים ובעלות על פטנטים או זכויות יוצרים.
המשקיע פוטנציאלי ירצה לדעת מה חסמי הכניסה שכבר קיימים, ומה חסמי הכניסה שאפשר לבסס כדי להגן על בסיס הלקוחות שלך מהמתחרים.
פוטנציאל צמיחה
משקיעים שמים כסף כדי להרוויח עוד כסף.
עסק של איש אחד עשוי להיות מוצלח מאוד לספק פרנסה וחיים נוחים עבור בעליו, ואולי אפילו במקרים נדירים לגרום לו להתעשר.
עם זאת, אלא אם כן הוא ניתן להרחבה, אין זה סביר שמשקיע ישים כסף בעסק כזה.
כדי למשוך עניין מצד משקיעים, עסק חייב להציג את ההבטחה של התרחבות וצמיחה משמעותית לטווח הקצר ולטווח הארוך.
תוכנית שיווקית
שיווק מייצר את הפניות של מתעניינים שהופכים ללקוחות ולמכירות, כך משקיע ירצה לראות תוכנית קיימא שמטרתה לחדור לשוק.
תוכנית עסקית אינה כוללת בדרך כלל תוכנית שיווקית נרחבת מלאה, אבל צריך לכלול את ראשיתה, עיקריה וחזונה.
לכל הפחות, זה אומר הגדרת יעדי שיווק שיתמכו ביעדים העסקיים של המיזם, ונקודות מפתח טקטיות ואסטרטגיות בתכנית השיווקית.
כושר עמידות
הצלחה עסקית לטווח ארוך דורשת יותר מרעיון טוב, הזדמנות בשוק והצעת ערך חזקה. כושר עמידות זה אומר שיש סיכוי טוב של המשכיות עסקית.
כושר העמידות מורכב מגורמים כגון שמירה על יתרון תחרותי לאורך זמן, רכישות חוזרות של לקוחות, היכולת של צוות הניהול ואחזקת משאבים כספיים ואחרים הנדרשים בכדי לשרוד.
צוות הניהול
המשקיעים הם בדרך כלל יותר מוכנים להשקיע בעסק עם רעיון בינוני וצוות ניהול מבריק מאשר עסק עם רעיון מבריק וצוות ניהול בינוני.
הצוות הניהולי אידיאלי כולל אנשים אשר גדלו או ניהלו חברות מצליחות, ושהינם בעלי ניסיון וקשרים ענפים בתעשייה.
הרכבת צוות ניהולי חזק תעזור לשכנע משקיע ביכולתו של המיזם להתרומם ולהצליח.
הישגי ביניים
ההצלחה האולטימטיבית של העסק החדש היא, במידה גדולה, בלתי צפויה.
ניתן להפחית את הסיכון של כישלון ולהפגין אמינות למשקיעים פוטנציאליים על ידי השגת אבני דרך חשובות כגון:
- מציאת המיקום האידיאלי (עבור עסק קמעונאי)
- פיתוח אב טיפוס עובד
- העסקת חבר מפתח בצוות הניהולי
- עשיית המכירה הראשונה או הזמנה מלקוח פוטנציאלי.
תמצית מנהלים
תכנון עסקי הוא לא רק בשביל כתיבת תוכנית עסקית, הוא לשם התכנון! זה אומר מחקר, ניתוח וחשיבה על העסק בדרך ובצורה שיטתית.
המשקיע ירצה כמעט בוודאות לראות את התוכנית העסקית כדי לדעת שעשית את שיעורי הבית שלך, אבל כנראה שהוא יגבש דעת "כן" או "לא" מקדימה בהתבסס על תמצית המנהלים שלך.
לפני ביצוע הפניה הרשמית למשקיע פוטנציאלי, עליך להיות בטוח שיש לך תוכנית עסקית איתנה עם תמצית מנהלים משכנעת בת עמוד אחד עד שלושה עמודים.
Leave a Reply